Держава та відновлювана енергетика: фінальний компроміс щодо зеленого тарифу можливий вже на цьому тижні

Держава та відновлювана енергетика: фінальний компроміс щодо зеленого тарифу можливий вже на цьому тижні, – заступник голови комітету з енергетики та ЖКГ Сергій Нагорняк

Держава та ринок відновлюваних джерел електроенергії (ВДЕ) повинні досягти фінальний компроміс щодо зеленого тарифу. До кінця цього тижня Верховна Рада може проголосувати законопроєкт # 3658 «Про вдосконалення умов підтримки виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії», до якого подано близько 1 тис. правок. Про це заявив народний депутат Сергій Нагорняк в ході прес-конференції «Відновлювана енергетика: чи є світло в кінці тунелю?», що відбулася в агентстві «Інтерфакс-Україна» 15.07.2020г.

Держава та учасники ринку ВДЕ повинні досягти остаточного компромісу щодо зеленого тарифу. За словами заступника голови комітету ВР з питань енергетики та ЖКГ Сергія Нагорняка, станом на 10.07.2020 р. гарантований покупець повинен учасникам ринку відновлюваної енергетики 19,7 млрд. грн.

«Віртуально учасники ринку можуть збільшувати доходи і без зниження зеленого тарифу, але це станеться виключно на папері. Сьогодні держава не має можливості його фінансувати». У той же час фактично реальна зміна ситуації може статися в разі прийняття законопроєкту 3658 з урахуванням ключових поправок.

Йдеться в тому числі, про продовження до 31.12.2031 р. для суб’єктів господарювання, які виробляють електроенергію з сонячного випромінювання на об’єктах електроенергетики або чергах їх будівництва (пускових комплексах), які введені в експлуатацію з 1.07.2015 р. до 31.12.2019 р.
Депутат акцентував, що прийняття законопроєкту дозволить вирішити проблему накопичення боргів, а також оптимізації зеленого тарифу з метою вирішення проблеми зниження заборгованості у відновлюваній енергетиці та «Енергоатомі». В іншому випадку, як вважає парламентарій, нинішня заборгованість в 19,7 млрд. грн. зросте до 25-30 млрд. грн. уже до кінця цього року. Як повідомив Сергій Нагорняк, вже сьогодні або завтра профільний комітет опрацює правки до законопроєкту і є ймовірність його прийняття до кінця поточної сесії ВР.

«Закон необхідний, оскільки існуючий Меморандум між деякими учасниками ринку та урядом не може повною мірою вирішити поставлені перед галуззю проблеми. Треба бути чесними перед інвесторами: існуючого дисконту недостатньо, щоб держава своєчасно розраховувався перед інвесторами у ВЕ. Ми не можемо дозволити собі високий зелений тариф, який у нас і так найвищий в Європі. Можливо раніше, в 2017-2019 р., так можна було стимулювати ВЕ, але зараз це призводить лише до накопичення боргів, без будь-яких механізмів їх погашення. Тому нам потрібно підійти виважено і знайти компроміс. Але при цьому пам’ятати, що розвитку ВЕ альтернативи немає, і у всьому світі зберігається тренд на скорочення теплогенерації й збільшення частки ВЕ», – підкреслив Сергій Нагорняк.

На думку керівника Проєкту створення «Посібника з енергоефективності та відновлюваної енергетики» Олександра Голіздри, від вирішення цього комплексу питань залежить розвиток відновлюваної енергетики в найближчі роки, виконання зобов’язань перед Євросоюзом щодо частки зеленої енергетики (частка ВЕ в балансі енергосистеми України близько 25% до 2035 р.), а також стабільність роботи енергосистеми України.

Відзначимо, що Сергій Нагорняк підтримав продовження на 2 роки для певних категорій сонячних станцій компенсації за добровільне зниження тарифів. Він також зазначив, що буде підтримувати необхідні правки до законопроекту для розвитку ринку ВДЕ та біоенергетики в цілому.

За словами керівника проєктів ВДЕ EDS Engineering Олексія Томаша, майбутній закон має стимулювати впровадження систем акумулювання відновлюваної енергії – storage. Як вважає експерт, це необхідно з метою вирішення проблем балансування відновлюваної енергетики.

На думку співголови Фонду енергетичних стратегій Дмитра Марунича, одним з чинників кризи в енергетиці є розбалансована система заохочення альтернативної генерації та, по країні в цілому, зелений тариф. «Керівництво НКРЕКУ намалювало песимістичний прогноз, за якого, якщо не вживати жодних дій, будуть готові покрити до чверті обсягу спожитої в країні енергії. При цьому, якщо орієнтуватися на ціни на добу вперед, то вони будуть вимагати отримання до половини зібраних у 2021 р. грошей. Така ситуація деструктивна, споживач не міг оплатити весь цей обсяг та коригування було необхідним. Але яка його ціна для ВДЕ? Після прийняття законопроєкту в другому читанні, очевидно, що не припустимі ретроспективні зміни в зеленому тарифі, оскільки з досвіду країн ЄС, зокрема Іспанії, ми бачимо позови від інвесторів до уряду з усіма можливими наслідками».

Про юридичні ризики проблеми говорив й засновник компанії-члена Асоціації сонячної енергетики України Energy.ua Юрій Фаворський. «Якщо буде недовіра інвесторів до держави, причому також з боку банків, що їх про кредитували, то буде більше роботи для юристів, які будуть займатися арбітражами. Повинні бути використані всі домовленості, одна з яких – добровільно піти на зменшення тарифу, і в цьому випадку збільшити терміни не до 2030 р., а до 2032 р. Держава може бути медіатором, якщо буде підтримувати встановлені умови. Добре, що не додумалися обрізати тариф для населення, яке вклало свої гроші в ВДЕ. Дуже позитивно, що до приватних споживачів це не дійшло». Проблемою, яка за останні 2 роки не зрушилася з мертвої точки, експерт назвав аукціони. «Ми нескінченно говоримо про механізми проведення аукціонів, а в результаті ні в 2019 р., ні в 2020 р. не один з них не відбувся».

«Існує сировинна складова, за яку потрібно платити, тому ми закликаємо Комітет ВР підтримати правки, щоб хоча б сировинну складову на рівні 60% встановили підприємствам. В іншому випадку будемо спостерігати зростання боргів. Вдумайтеся: борги перед нашим невеликим підприємством вже сягнули 120 млн. грн.», – підкреслив виконавчий директор Clear Energy Сергій Савчук. Він упевнений, що законопроєкт має стимулювати збереження робочих місць в біоенергетиці. Зокрема, мова йде про виробництво енергії з біомаси потужністю до 1МВт. «Чомусь подібні потужності помилково відносять до бізнесу олігархату. При цьому мова йде про інвестиції до 1 млн. євро, 80 відсотків яких покривається за рахунок кредитних ресурсів. Тобто фактично тут йдеться про класичний малий та середній бізнес, якому необхідна законодавча підтримка», – зазначив експерт.

За словами голови Біоенергетичної Асоціації України Георгія Гелетухи, законопроєкт вирішує лише частину проблем, необхідних для розвитку ВДЕ. На думку експерта, необхідне прийняття комплексу заходів у сфері електроенергетики, теплоенергетики та транспорту, що мають свою специфіку. «У сфері електроенергетики – це технічні проблеми, у сфері тепла – відхід від монополізації теплопостачання до конкурентних систем», – зазначив Георгій Гелетуха. Найважливішими умовами розвитку ринку ВДЕ експерт назвав рішення проблем створення ринку й формування фіксованого тарифу.

«Законопроєкт має сприяти створенню якомога більшої кількості робочих місць на 1 встановлений МВт», – підкреслив Георгій Гелетуха. Серед названих ним важливих поправок до законопроєкту – встановлення цифри відхилення для біоенергетики на рівні 5-10%, тобто на рівні сонця й вітру; зміна запланованої в документі верхньої планки для аукціонів з 12 євроцентів до існуючих 12,39 євроцентів (що дорівнює зеленому тарифу) – мова йде про 3%, але вони важливі для учасників ринку; оскільки більшість гравців галузі підуть на добровільні аукціони, а не залишаться на зеленому тарифі, встановити законодавчу норму про проведення аукціонів не рідше двох разів на рік, що в кінцевому підсумку сприятиме зниженню тарифів та ін.